Keravan Saviolla
Viimeisimmät
Hyvinkään reserviupseerit juhli
Hyvinkään reserviupseerit juhlivat 95-vuotista maanpuolustustyötä
Tammenlehvän Keski-Uudenmaan perinneyhdistys
Suomessa on vireillä iso veteraanityön rakennemuutos
Miehistöstä aliupseeriksi
Miehistöstä aliupseeriksi -kurssi 2024 päättyi juhlavasti pyhäinpäivänä Tuusulassa
Järvenpään RU-kerhon syyskokouksesta
Syyskokouksen aluksi pidettiin hiljainen hetki kahden sotiemme veteraanien muistoksi
Klondyken sisäampumarata otettiin käyttöön heinäkuun lopussa kaikkien tarkastusten ja hyväksymisten jälkeen. Rata sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Saviolla Klondyke-talossa. Juna-asema on muutaman sadan metrin päässä, moottoritielle lyhyt matka, keskeinen paikka keskellä Keski-Uusimaata.
Sisäampumarata sisältää kaksi erillistä ampumarataa. Perinteinen 25 metrin tarkkuusampumarata ja toiminnalliseen ampumiseen tarkoitettu 20 x 20 metrin rata. Reserviläisten ampumaratayhdistys hallinnoi rataa, siihen kuuluu tällä hetkellä 23 jäsenyhdistystä. Uudenmaan reserviläispiirien jäsenyhdistyksillä on mahdollisuus liittyä yhdistyksen jäseneksi. Radoilla saa ampua pistoolikaliiperisilla aseilla. Radalla ei säilytetä aseita, vaan käyttäjät tuovat tarvitsemansa aseet aina mukanaan. Vakiokäyttäjille on käytössä kaappitilaa esimerkiksi taulujen säilytystä varten. Ilmanvaihdon säädöt ratojen välillä on saatu jo hyvään kuntoon alun savukkaampien vuorojen jälkeen.
Tilojen käyttö on saatu käyntiin kunnolla ja riittävällä volyymillä. Yhdistyksiltä on kysytty vuoroja jo aiemmin ja ne on merkitty ratakalentereihin pyydetyn laisesti. Pari kysymysmerkkiä on, mutta ei mitään mikä ei olisi ratkaistavissa. Sen sijaan ratavuorojen käyttö edellyttää yhdistyksiltä valvojakoulutuksen käyneitä ammuntavuoron vetäjiä.
Koulutukset on järjestetty kootusti ensimmäisille valvojille radalla ja tämän jälkeen koulutuksia pidetään sekä ratayhdistyksen puolesta, mutta myös jo koulutuksen saaneet valvojat voivat perehdyttää ja kouluttaa yhdistykselleen muita valvojia. Kaikki yhdistykset pitävät itse kirjaa omista valvojistaan ja huolehtivat, että ammuntavuoron vetäjä on saanut perehdytyksen/koulutuksen.
Radan rakennushankkeen kustannukset sekä aikataulu venyivät alkuperäisestä suunnitelmasta hyvin paljon. Aivan näin suurta eroa suunniteltuun ei osattu etukäteen arvioida ja tästä syystä ratayhdistys joutui hankkimaan lisärahoitusta hankkeen turvaamista ja loppuun saattamista varten. Loppujen lopuksi kustannukset nousivat noin neljänneksen. Osa tästä budjetin korjauksesta on jouduttu suorittamaan lainarahalla, jonka johdosta aluksi ei päästy suunniteltuun 40 € tunti hintaan.
Liity jäseneksi
Alla olevilla painikkeilla Reserviläisliiton tai Reserviupseeriliiton jäsenhakulomakkeeseen.